Tuesday, April 28, 2009

Fitnah..

Membuat fitnah itu dipandang berat dan dilarang oleh agama Islam, sebab ia boleh menimbulkan permusuhan dan permusuhan pula boleh menimbulkan kepada perpecahan dan huru-hara. Fitnah adalah tuduhan yang tidak benar dan tidak berasas dan perbuatan itu mendatangkan azab di akhirat kelak.

Ingatlah! Bahawa semua anggota tubuh badan termasuk lidah akan menjadi saksi di depan penghakiman Allah Subhanahu Wata'ala pada Hari Kiamat. Akhirnya peliharalah diri kita dari perbuatan fitnah dan menaburnya. Didiklah diri kita, keluarga kita dan masyarakat dengan saling menasihati dan tegur-menegur terhadap perbuatan yang membawa kepada dosa dan maksiat, apatah lagi membawa kepada dosa-dosa besar seperti membuat dan menabur fitnah.

Semoga dengan amalan sedemikian, kita dapat menikmati kehidupan yang aman tenteram dan sentiasa mendapat petunjuk, hidayah dan berkat dari Allah Subhanahu Wata'ala jua. Amin Ya Rabbal'alamin.

Firman Allah Subahanhu Wata'ala dalam Surah Al- Baqarah ayat 191, tafsirnya: "Dan ingatlah bahawa angkara fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan."

Credits : http://www.scribd.com

9 comments:

  1. Mas, baru saya tau perkembangan terbaru yang berlaku di blog ko. memang puak2 jembalang tanah dan pengangkut najis ni suka 'mengotorkan' blog orang lain dengan komen-komen bodoh yang kalu cipan dengar pun, sanggup dia tak makan 4 bulan. sabar ja. alang2 nanti dia jatuh tangga jugak tu!!! sepatutnya yg jr belajar2 dan share ilmu2 dengan sr, tp buat taik dengan sr plak. macamkan jr dia nanti akan lepaskan dia!

    ReplyDelete
  2. tu la pasal. aku pun geram betol. dah la dia kabarnya jr yang paling jr. dia macam lupa pula kita ne sr yang paling sr. pastu siap main ugut2 di cbox orang. eee takutnya...

    ReplyDelete
  3. tula..aku pn xtau napa org nk buat dajal ngan aku. stahu aku x pernh pula aku nk mndajalkan senr2 aku wlupun ada yg aku x suka. hu2..thanks for da support PISMK OUM

    ReplyDelete
  4. tulaa..bdk ni btul2 mgugat ksbrn aku..x psl2 aku emo lbih2..pantang beb bab2 lelaki ni..

    ReplyDelete
  5. sabar rumet..aku pula yg mcm kena tempias ko emo nia tau..hoho..meh kita mkn pisang (???)

    ReplyDelete
  6. ui makan pisang sendiri2..
    hantar sini tempat jiran! haha.
    tera, aku pun sampai jadi cam ter'emo2'.. haha.. tapi bikin panas ba tu budak.. sampai main ugut2 konon.. dah tu backup sr dia konon.. ek eleh aku pn jr nizam maa.. rilek ja pn.. kambeng tol!

    ReplyDelete
  7. aku btl2 mo tau la sapa budak ni. yg pnting dia beks smk kgu 2 la. aku x pasti pula dia klas apa. epiram tau kn budak tu. aku mo tya dia la nt. paksa dia bgtau aku.

    ReplyDelete
  8. oooo.. budak mana yang bawak sial tu ha.. mentang2 aku sakit minggu lepas dia nak buat otai la ni.. meh sini aku bagi sedas....dah lama aku tak bagi pelempang kat orang ni.. kalau nk rasa boleh... berpackage aku bagi...amboi..amboi..amboi.....
    dah rasa hidup lame dah ke atas bumi ni... nak rasa alam kubur plak ke... pantang aku kalau bdk berak cair macam tu nak buat2 cite ni....buat cik Mas ko banyak2 sabar...(memanas sudah aku ni)kalau kite jumpa pakat2 kite ganyang...mulut x berinsuran ada hati buat2 cite panas... eeeee.. panas.. panas aku ni.............

    ReplyDelete
  9. yek, aku memg cari la budak tu sapa. epi ckp budak tu lelaki. lpas tu ada pula org yg geng dgn dia ni back up nk kutuk aku. memg mulut x berinsurans la budk2 ni. may all curse be upon them. hahahahaha

    ReplyDelete