Wednesday, October 7, 2009

Bahasa Dusun

salam to everyone...esaimen baru2 ni mengkehendaki kitorang buat perbandingan budaya antara dua suku kaum di tempat tinggal masing-masing la kan.. so, dengan pembacaan pasal kaum saya sendiri, sayapun berminat untuk buat entry ini.. entry ini adalah entry Mari Belajar Bahasa Dusun.. oleh kerana saya berasal daru Suku Dusun Tuhawon, maka saya akan menggunakan bahasa dari suku saya sendiri.. bahasa suku saya tidak banyak berbeza dengan suku dusun yang lain dan mungkin juga sama dan sebijik mcm suku yang lain hehehe. Jika ada kesilapan, minta kawan2 dusun yang lain tolong berikan pembetulan...muahaha... saya tidaklah bagi banyak2 words dalam satu entry, dan akan bersambung pada entry2 yang akan datang juga..ehehe.. saya tiak akan mengkategorikan words yang akan saya tulis, hanya ikut sesuka hati..hohoho
.
.
.
hari ini kita belajar tentang basic (macam pandaikan,ahaha)
.
.
lelaki = kusai
perempuan = tondu
.
.
teruna = tanak wagu
gadis = sumandak
.
.
ayah = tapa' / apa'
ibu = tama' / ama'
anak = tanak
.
.
.
kucing = tungau
anjing = tasuh / kuyuk (dewasa), duku (anak anjing)
ayam = manuk
.
.
isai ngaran nu?
siapa nama ko?
.
.
nunu habal / habar nu?
apa khabar ko
.
.
wah..tidak boleh jadi cegu ini, telampau kasar..hahaha
.
.
ok..sampai di sini pelajaran pada hari ini.. ikuti sambungannya pada waktu saya rajin membuat entry..ehehe



1 comment: