Monday, February 9, 2009

Cerita dahulu kala

D sini ak nk kongsi beberapa cerita yg pernh ak lalui dr ak tadika sampailh ke hari ini..kali ni ak nk kongsi cerita seram, len kali ak kongsi cerita lain la yek..

dulu, ada spohon pokok besar kt tepi pagr rumah ak..daun dia kecik2 tp mak ayah ak ckp daun yg muda tu blh mkn n ak memg pnh mkn,sedap....heheh..x jauh dari pokok tu ada pokok rambutan yg ak slalu jolok dengan bambu/buluh/galah panjg bila tiap kali ia masak ranum x kire la pagi ke petg ke senja ke malam pun aku hentam p ambil buah rambutan..alkisahnya..kejadian ini berlaku pada waktu tengahari tyme matahari tegak atas kepala dgn kepanasan yang mlampau..ak pn pegi la kt pokok rambutan dgn niat nk ambil buah untuk dessert lps mkn tghari..cuba pya cuba aku x dpt2 jg buah rambutan..pelik.....pas tu ak dh mula berpeluh2 sebb pent dan panasnya cuaca tghari tu..sedang aku berusaha bermati2an nk jolok buah,tiba2 aku dgr suara garau ketawakn aku dari pokok besar tepi pagar (aku luper la nama pokoktu)..galah pun terlepas dr tgn aku dan aku pn melilau la mncr saper pya suara yg berani ketawakan aku..sedang aku mencari2 suara tu tiba aku dipanggil lagi oleh suara tu "ana..."..bulu tengkuk memg dh berdiri wktu tu n aku pun cabut lari naik tangga rumah yg x brapa jauh tp aku rasa amatlah jauh dari kaki aku ni. itu adalh pengalamn 1st n last aku dgn pokok tu sebab x lama kemudian arwah atok aku p tebang pokok tu sebb nk buat pagar berduri yg baru..

masa aku kt sk menengah aku sgt aktif ikut kem2 motivasi n kem jaya diri untk pljr (khas buat ketua klas n pengawas)..masa form 4 ikut kem motivasi yg dibuat di mktb kgu dan 1st day camp aku patah tgn jadi x dapt habiskan kem 4 hari 3 malm tu..huhu...masa form 5 ikut kem motivasi yg dibuat di kg bayangan. masa ni aku menghadapi situasi paling getir sbb jejak jer kaki kt tmpt tu aku dh mula rasa pelik2 (mak ayah aku kata yg aku ni 'perasa' sikit orgnya)..mlm kedua tu satu kem dikejutkan degn kejadian histeria..mula2 tu aku la..tp aku x kene sbb aku kuat semangat kot..wktu tu tyme nk tido dah..aku rasa mcm pelik jer kt dlm khemah jadi aku call 'sekuriti' bertugas mlm n dorg nmpk aku mcm kene sampuk pdhal aku sedar keadaan aku wktu tu..nk dijadikan cerita, kwn sekhemah aku ni ikut la temankan aku p khemah urusetia n aku pun xjadi nk kene histeria..tapi siannya kawan yg temankan aku tu yg kene sebb tiba2 dia pegang tgn aku n tegk aku smacm n aku tahu yg dia dh kene ngan bende yg nk takutkan aku..mcm bende tu mrah la sbb x dpt aku (aku rase la kt dlm hati wktu tu,n my instinct is always right). lepas tu mula la jangkit menjangkit histeria sampai satu kem bangun nk tolg kwn2 yg kene histeria. boleh plak ustd suh aku yg p tengkn budak2 histeria tu..ape ke hal aku yg kurg pengalmn kuga kene suruh..mgkin sbb aku kuat semangat kot..budak2 muslim bcakn surh2 al-Quran kt pelajar muslim n budak2 non-muslim nyanyikan holy song untuk geng2 diorang yg turut terkena..paling lama nk baik ialah kawn aku yg 1st kene,memg sgt kesian kt dia wktu tu n dia sgt suka cari aku so aku dinasihatkn oleh ustad agar x mendekatkn diri dgn kwn aku semasa dia tgh histeria sbb ustd ckp bende tu tgh cari aku n x puas hati sbb x dapt kaco aku..isk3...takut juga la...

skg ni aku tgh mengaji kt IPKS..perkara paling kerap berlaku kt aku ialah masa aku menginap kat blok c bilik 210 n bolk d yg aku luper bilik dia no brapa tp yg aku ingt aras 1 la..wktu kt bilik tu aku memg slalu kene tindih sampai susah nk bnafas,kdg2 dalam seminggu tu 5-6x aku kene..bukan wktu mlm jer,tido siang pun kene juga..aku memang baca doa n cuci kaki seblom tido so aku xtau knapa bende2 kt bilik2 tu suke sgt kaco aku..selain tu aku pnh alami satu peristiwa yg betul2 buat seluruh bdn aku menggeletar..waktu tu jam hampir la jam 11/12 x ingat sagt..aku pi la cuci muka kt tndas (nk jg muka yg x dgr kata tuan)..wktu aku berniat nk p tandas tu aku memg rasa ada yg x kene tapi aku paksa diri nk p juga..waktu aku tgh cuci tgn tu..mata aku secara sipi memg dapt tengok cermin kt depn sink..aku buat2 x nmpk tapi aku nmpak juga sipi2..ya Allah...boleh2 ada bende tu kt dalam chermin..dh la badan aku tapi muka dia..klu cantek tu xpelah bangga juga ni rambut menggerbang n muka x kalah buruk ade hati nk mnyamar jadi aku..hisssyyy....menyirap darah aku p kaki n langkah pun terbuka dengan pantas berlari kebilik terus naik atas katil dan berselimut penuh tutup badan sambil menggeletar dengan terseksanya.. rumet aku waktu tu tgh buat keje kt komputer tya aku knapa tapi aku xdapt jawab sebab tersangat la takut n aku sedg baca semua surah n ilmu yang aku tau..rumet aku tau kot apa yg aku alami, dia trus off comp n ikut aku tidur mungkin dengan bacaan surah2 yg panjg spya x jadi mcm aku dengan lampu yg terpasang sampai ke pagi..esok paginya br aku cerita kt rumet aku dn dia pun terkesima xtau nk ckp aper...

cerita aku kt rumah lain pula..sbb rumah aku tu mcm ada yg ikut sama menumpang..aku pnh juga berpeluang tgk 'diorang' masa tidur2 ayam..masa tu la aku rasa ade budak2 p mngacau aku,kejar2 sana sini n aku tdgr ada lelaki ckp "jgn bising,nnt dia bangun'..trus aku trjaga dari tidur..walaupun mimpikan diorg,tp hati rasa x takut sbb mungkin bukn niat diorg nk kacau atau ganggu..satu lagi wktu aku tgh tido kt kebun sambil jaga padi heheh..mak suh jaga padi kt pondok tgh kebun aku bantai tido..org ckp ketulahan sbb x dgr ckp mak..aku tido pulas dari jam 3pm sampai nk dekt maghrib..masa aku tgh tdo tu aku mimpi ade byk rumah seblah menyeblah dngn pondok kebun mcm satu kampung pula..pas tu tgk sume org kt rumah2 seblah menyeblah tengok2 aku dri tingkap rumah diorang sbb hairan ada 'penduduk' baru kt kampung diorang..masa aku bangun tu memang dh senja n aku rasa mcm aku masih kene tengok jadi aku pun pelan2 bangun turun tangga n balik rumah sbb aku malu degn diorang tgk aku tdo kt pondok jaga padi..huhu..haa..satu lagi aku pnh tengok bebola api lalu dekat dgn rumh jirn seblah dengan laju aku x sempat nk kelip mata dah hilng..aku pn terkebil2 antra pcy @ x..hehe..byk lagi sebnrnya pglamn aku pnh dpt dengan 'kawan' ghaib di dunia ni tapi yg aku crita ni adalah paling meninggalkan kesan dgn diri aku..

cerita2 begini mungkin xdapt diterima oleh sesetengah pihak sbb x pnh dialami..pendapat aku..kejadian2 begini termasuklah dalam kategori bende2 ghaib yg ada kt dunia..mcm la wujudnya syurga n neraka n wujudnya tuhan yg memerintah alam semesta..bukn nk pksa percaya kepada bende2 mcm ni, tp cukuplah dengan fakta bhwa slah satu rukun iman ialah percaya kepada bende2 ghaib..hya yg telah penh mengalami tahu perasaan bertemu dan berinteraksi dengan mereka yg xdapt dilihat..iktibar dari pengalaman aku ni..semua makhluk adalah ciptaan Allah SWT,kita saling berkongsi segala kemudahan yg diberikan tuhan..dn jgn sekali2 rasa takut kepada bende2 mcm ni mengatasi rasa takut pada Allah SWT..

2 comments:

  1. haha bujik..nasib ko sda ada rumet..tapi klu ko sorg pn xda yg brani kaco ko..bukn ko ka tu ketua diorg..hik3

    ReplyDelete